دانشگاه جیرفت / نمایش محتوا

نمایش محتوا

دومین همایش بین الملی و یازدهمین همایش ملی «کنترل بیولوژیک در کشاورزی و منابع طبیعی» در دانشگاه جیرفت برگزار می شود
سه‌شنبه، 16 آبان 1402
جلسه شورای سیاست گذاری دومین همایش بین الملی و یازدهمین همایش ملی «کنترل بیولوژیک در کشاورزی و منابع طبیعی» با حضورهیئت رئیسه دانشگاه و دکتر اعظمی نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد به عنوان رئیس این همایش و اعضای کمیته علمی و اجرایی و جمعی از کشاورزان، تولیدکنندگان و فعالین صنایع مرتبط با موضوع این همایش، در دانشگاه جیرفت برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه جیرفت، دکتر حسین شکفته رئیس دانشگاه جیرفت در ابتدای این جلسه ضمن خوشآمدگویی به حاضران در این جلسه ابراز امیدواری کرد که این همایش به طور متفاوت از سایر همایش ها و با تاکید بر جنبه های کاربردی موضوع برگزار شود و حضور فعالین این عرصه موجب رونق و بازخورد مناسب آن در بین کشاورزان شود.

وی حضور کشاورزان پیشرو و نیز فعالین عرصه «کنترل بیولوژیک» را یکی از راهکارهای موثرتر بودن این همایش دانست و ابراز داشت: بدون شک جیرفت به عنوان یکی از قطب های مهم تولید محصولات کشاورزی در کشور می تواند محلی مناسب و متفاوت از سایر نقاط کشور برای برگزاری این همایش باشد.

دکتر مسعود احمدزاده  رئیس موسسه تحقیقات «کنترل بیولوژیک دانشگاه تهران» که متولی برگزاری دوره های مختلف این همایش می باشد  این همایش را از این جنبه متفاوت دانست که تلاش خواهیم کرد تا حضور شرکت های خصوصی و فعالین عرصه کنترل بیولوژیک پررنگ باشد و از طرفی افرادی در این همایش سخنرانی علمی خواهند داشت که حداقل یک دستاورد علمی و کاربردی داشته باشند.

 وی توجه به محصول سالم برای داشتن جامعۀ سالم را ضروری دانست و اظهارداشت: متاسفانه ما دچار یک عقب ماندگی تاریخی در رابطه با «کنترل بیولوژیک» هستیم. مسئولین باید با اصلاح قوانین و توجه هرچه بیشتر به اجرای آن ها موجب بهبود شرایط موجود شوند.

دکتر اعظمی رئیس همایش دلیل انتخاب جیرفت به عنوان محل برگزاری همایش این بوده که خوشبختانه تاکنون گزارشی مهمی از تولید محصول ناسالم در این منطقه نداشته ایم و در واقع شهرستان جیرفت و جنوب استان کرمان پیشتاز در تولید محصول سالم می باشد.

وی با بیان اینکه در اصلاح قوانین و نیز توجه به «کنترل بیولوژیک» هدف اول و اصلی ما ابتدا سلامت مردم خودمان است و بعد موضوع صادرات محصولات اظهارداشت: در برنامه ششم به طور جدی و موثر به موضوع کنترل بیولوژیک توجه ویژه ای شده است هرچند در برنامه هفتم این موضوع کمرنگ تر شده است اما در برنامه هفتم تاکید بر توسعه آزمایشگاه های مرجع می باشد که این نیز مربوط به مسائل استانداردسنجی محصولات و سالم بودن آن ها قبل از ورود به بازار می باشد.

دکتر اعظمی بخش دیگر برنامه هفتم در توجه به موضوع «کنترل بیولوژیک» را تاکید شناسنامه دار شدن محصولات کشاورزی دانست و اظهارداشت: قرار است با ایجاد بارکد برای محصولات امکان پیگیری محصول از لحاظ محل تولید، تولیدکننده، میزان کود و سم مصرفی فراهم شود و این موضوع می تواند کمک مناسبی به موضوع «کنترل بیولوژیک» نماید.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه جیرفت، این همایش در تاریخ 25 و 26 بهمن ماه با شرکت محققین این حوزه در دانشگاه جیرفت برگزار می شود.

منبع: روابط عمومی دانشگاه جیرفت