نمایش خبر

دانشگاه جیرفت / نمایش خبر
نشست‌های تخصصی علمی در دانشگاه جیرفت برگزار شد
به گزارش روابط عمومی دانشگاه جیرفت مدیرگروه باستانشناسی دانشگاه جیرفت گفت: به مناسبت فرا رسیدن هفته ترویج علم چهار نشست تخصصی علمی در موضوعات مختلف توسط اعضای هیات علمی دانشگاه برگزار شد.

نشست تخصصی «راهبردهای دستیابی به امنیت غذایی پایدار در مواجهه با آثار تغییر اقلیم در ایران»: دکتر علی آذره

دکتر علی آذره عضو هیأت علمی گروه جغرافیا و سخنران نشست، به ارائه آمار و اطلاعاتی دربارة وضعیت امنیت غذایی و تغییر اقلیم در سطح جهانی پرداختند و سپس به یافته­‌های پژوهششان دربارة روند امنیت غذایی و تغییر اقلیم در نیم قرن اخیر در کشورمان اشاره کردند.

 

دکتر آذره عدم توجه به سازگاری با تغییر اقلیم در سطح کشور در دهه‌های گذشته را یکی از علل اصلی تهدیدکننده امنیت غذایی دانستند.

وی در پایان، به بررسی وضعیت فعلی کشور در مواجهه با آثار تغییر اقلیم پرداختند و راهبردهای کلان را در جهت کاهش آسیب‌ها در مقوله امنیت غذایی کشور در مواجهه با آثار تغییر اقلیم ارائه کردند.

 

 

نشست تخصصی «ایران و استعمار فرهنگی غرب»: دکتر رضا صحت منش

دکتر رضا صحت‌منش عضو هیأت علمی گروه تاریخ دانشگاه جیرفت و سخنران این نشست، به پیشینه برخوردهای تمدن اسلام و تمدن غربی در قرن اول هجری قمری (قرن هفتم میلادی) پرداختند و با اشاره به جنگ‌های صلیبی که در پی برخورد دو تمدن اسلام و تمدن غربی رخ داد، یادآور شدند که اکتشافات جغرافیایی اروپائیان و حضور آنها در شرق و سرزمین‌های اسلامی از قرن پانزدهم و شانزدهم میلادی ریشه در این برخوردها و جبران ناکامی‌های گذشته داشت. استعمار فرهنگی غرب به عنوان یکی از بازوهای اصلی استعمار با به کار گرفتن مبلغان مذهبی و اعزام میسیون‌های مذهبی به دنبال ایجاد شکافی در سرزمین‌های اسلامی از جمله ایران بود تا از این راه به رخنه در حیات سیاسی و اقتصادی این کشورها بپردازد. میسیون‌های مذهبی، مورد پشتیبانی دولتهای استعمای بودند و این فکر در میان سیاستمداران و فلاسفه اروپایی نیز طرفداران فراوانی داشت.

 

دکترصجت‌منش همچنین اشاره داشت که علیرغم صرف هزینه و دنبال نمودن این جریان از ابتدای دوره صفوی تا پایان دوره قاجار، استعمارگران نتوانستند در زمینه مذهبی به اهداف مورد نظر خود دست یابند. استعمار غرب تنها موفق شد بخش مهمی از میراث باستانی و ادبی ایران را غارت نماید و با نوشتن آثاری در زمینه تاریخ ایران به شناخت بیشتری از تاریخ و فرهنگ ایران دست یابد و آن آثار سرلوحه کارگزاران استعمار غرب برای ارتباط با ایران قرار گرفت.

 

 

نشست تخصصی «علم در کشاکش سنت و مدرنیسم (جایگاه علم در میان اصلاحگران تاریخ معاصر)»: دکتر وزینی افضل

مهدی وزینی افضل استادیار گروه تاریخ به عنوان سخنران، دیدگاه‌های مختلف دربارة علم را از دوره قاجار تا پایان دوره پهلوی مورد بررسی و نقد قرار دادند. ایشان با بررسی موانع تاریخی عدم رشد علم در دوره قاجار، به چالش‌های روشنفکران و سنت‌گرایان در مواجه با مقوله علم پرداختند.

 

دکتر وزینی افضل تصریح کردند: علم به عنوان یک الگوی توسعه از دوره قاجار، مبنای فکری اندیشه گران قاجار درآمد. انقلاب فرانسه، انقلاب صنعتی اروپا و دستاوردهای تازه غرب، دولتمردان قاجاری را با این فکر مواجه ساخت که علت رشد غرب و عقب‌نشینی ایران در عرصه‌های مختلف سیاسی و نظامی چیست؟

 

وی به بررسی تیپولوژی روشنفکران قاجاری از جمله طالبوف، آخوندزاده، آقاخان کرمانی و میرزا حسین خان سپهسالار و عده دیگری از دگراندیشان این دوره پرداختند و نظرات آنها را در بوته نقد قرار دادند و با دسته بندی نظرات روشنفکران به سیاسی، نظامی و علمی، به نقد و بررسی مواضع آنها پرداختند و برایند اقدامات آنها را تحلیل کردند. به اعتقاد دکتر وزینی، آشنایی ایرانیان با غرب از طرق مختلف از جمله ترجمه کتاب های لاتین، سفر به خارج و حضور اروپاییان در ایران، نگاه به غرب و دستاوردهای نظامی، سیاسی و علمی غرب را بیش از پیش مشروع جلوه داد که نتیجه آن تاسیس دارالفنون، اعزام دانشجویانی به خارج، توسعه علوم فنی، انسانی و پزشکی و در نهایت رشد طبقه تحصیلکرده بود. در این بین ورود علوم غریبه به ایران، با چالش هایی از سوی محافظه کاران مواجه شد که موجب بروز اختلاف روش و بینش در میان روشنفکران و سنت گرایان شد که نتیجه آن برخورد قهری با مقوله علم بود.

در پایان دکتر وزینی افضل با ورود به دوره پهلوی، سیاست های دولت پهلوی اول را در توسعه زیرساخت های علمی از جمله دانشگاه تهران تشریح و دستاوردهای این نهاد تازه تاسیس را واکاوی کردند. 

 

نشست تخصصی «مسأله فرهنگ در تاریخ ایران»: دکتر مهدی دهقانی

دکتر مهدی دهقانی عضو هیأت علمی گروه تاریخ دانشگاه و سخنران این نشست، با ارائه تعاریفی از فرهنگ، به تبیین نسبت فرهنگ با تمدّن پرداخت. سپس تفاوتهای فرهنگ زندگی شهری، روستایی و ایلی را برشمرد و تعریفی را از فرهنگ سنتی به ویژه در ایران ارائه نمود.

 

وی با برشمردن شاخصه‌های فرهنگ سنتی، نسبت آن را با فرهنگ جهانی مدرن تبیین کرد و در پایان به بیان مصداق‌ها و نمونه‌های آن در تاریخ ایران به ویژه سده‌های متأخر اسلامی تا عصر حاضر پرداخت.  

 
 
 
منبع: روابط عمومی دانشگاه جیرفت
 
*نام
ایمیل
*نظر