دانشگاه جیرفت / نمایش محتوا

نمایش محتوا

انعقاد تفاهم نامه همکاری مشترک بین دانشگاه جیرفت و دانشگاه سالنتو ایتالیا
چهارشنبه، 30 شهریور 1401
طی حضور اعضای هیات رئیسه دانشگاه سالنتو ایتالیا در دانشگاه جیرفت و برگزای نشست‌هایی، تفاهم‌نامه همکاری مشترک علمی بین این دو دانشگاه امضا شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه جیرفت، دکتر حسین شکفته رئیس دانشگاه جیرفت در حاشیه این آئین گفت: یکی از برنامه‌های وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دیپلماسی و مرجعیت علمی بوده، لذا درهمین راستا این تفاهم‌نامه منعقد شد.

وی افزود: از حدود چندین ماه پیش تفاهم‌نامه با دانشگاه سالنتو ایتالیا در دستور کار قرار گرفت. این دانشگاه از دانشگاه‌های خوب کشور ایتالیا است که رنکینگ جهانی علمی قابل قبولی دارد، لذا بر این اساس تصمیم به انعقاد تفاهم‌نامه مشترک با این دانشگاه گرفته شد.

رئیس دانشگاه جیرفت به مفاد تفاهم‌نامه اشاره کرد و تبادل دانشجو بین 2 دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری، استفاده دانشجویان این دانشگاه‌ها از ظرفیت‌های علمی یکدیگر، فعالیت پژوهشی مشترک، اعزام اساتید و دانشجویان از این دانشگاه‌ها را از جمله مفاد این تفاهم‌نامه برشمرد.

انجام فعالیت‌های تحقیقاتی باستان‌شناسی برای شناسایی و شکوفایی تمدن جیرفت


دکتر شکفته انجام فعالیت‌های تحقیقاتی باستان‌شناسی را از جمله دیگر مفاد این تفاهم‌نامه برشمرد و گفت: جیرفت از تمدن‌های قدیمی بوده که با فعالیت‌های باستان‌شناسی سبب شکوفایی و شناسایی این تمدن تاریخی می‌شود.

وی افزود: در سایر رشته‌ها نیز این ظرفیت وجود دارد که فعالیت‌های مشترک بین دو دانشگاه انجام شود. مدت این تفاهم‌نامه هم چهار سال است اما این تفاهم‌نامه قابل تمدید می‌باشد.

وی اضافه کرد: دانشگاه سالنتو ایتالیا دارای 6 دانشکده از جمله علوم محیطی، پایه، علوم انسانی، علوم اجتماعی و همچنین باستان‌شناسی بوده که ما می‌توانیم با آن‌ها در این زمینه‌ها همکاری کنیم.

دانشگاه جیرفت را با شناخت انتخاب کردیم


رییس دانشگاه سالنتو ایتالیا هم گفت: با شناخت و تحقیق دانشگاه جیرفت را برای تعامل انتخاب کردیم.

پرفسور فابیو پالیشه با ابراز خرسندی از حضور در جیرفت، هدف اصلی خود را تعامل با این دانشگاه برشمرد.

وی ادامه داد: روابط کشور ایران و ایتالیا گرم و صمیمانه بوده و احساسات و عواطف بین این دو کشور به هم نزدیک است که این موضوع سبب تعاملات بهتر می‌شود.

رییس دانشگاه سالنتو ایتالیا اظهار داشت: ما به طور کلی دنبال تعاملات علمی مشترک با دانشگاه جیرفت هستیم.

وی یادآور شد: اساتید این دانشگاه‌ها می‌توانند از فرصت‌های تحصیلی و ظرفیت‌های دانشگاه ایتالیا و جیرفت استفاده کنند.

پالیشه ادامه داد: دانشجویان مقاطع دکتری تخصصی و کارشناسی ارشد در رشته‌های مختلف این دو دانشگاه می‌توانند از این تعامل مشترک استفاده کنند. ما تمایل فعالیت مشترک با دانشگاه جیرفت را داریم لذا این تعامل نیازمند درخواست طرف مقابل دارد.

فعالیت‌های مشترک دانشگاه جیرفت با پنج دانشگاه خارجی


مشاور رییس دانشگاه جیرفت در امور بین‌الملل از فعالیت‌های مشترک این دانشگاه با پنج دانشگاه خارجی خبر داد.

دکتر محبوبه شیرانی افزود: دانشگاه جیرفت طی سال‌های اخیر با دانشگاه‌های میلان و سالنتو ایتالیا، دو دانشگاه از کشور هند و یک دانشگاه از کشور مقدونیه تفاهم‌نامه همکاری داشته است.

وی ادامه داد: در این تفاهم‌نامه‌ها اساتید ما فرصت فعالیت‌های مشترک علمی پیدا کردند تا با استفاده از این تفاهم‌نامه در جهت حل مشکلات کشور و در راستای توسعه صنعت گامی مهم بردارند.

شیرانی گفت: دانشگاه جیرفت طی سال‌های اخیر در عرصه‌های بین الملل پویا بوده و از سال 2015 تاکنون تعاملات بین‌المللی زیادی داشته است. که این تعاملات در رشد دانشگاه و اعضای هیئت علمی بسیار کمک کننده بوده است.

تمدن جیرفت ظرفیت خوبی برای باستان‌شناسی


عضو هیات علمی گروه باستان‌شناسی دانشگاه جیرفت هم گفت: منطقه جیرفت و هلیل به لحاظ فرهنگی از مهم‌ترین مناطق باستان‌شناسی ایران است.

دکتر میثم شهسواری افزود: شاید هزاران محوطه باستان‌شناسی در این حوزه وجود دارد که جای کار بسیار زیادی دارد ولی متاسفانه به جایگاهی واقعی خود تاکنون نرسیده است.

وی اظهار داشت: امیدواریم با همکاری‌های سازمان‌های مختلف و همچنین همکاری‌های بین المللی دانشگاه، این پژوهش ها را منسجم و هدفمند کنیم تا نتایج بهتری دریافت کنیم.

شهسواری افزود: انجام این فعالیت‌ها در رسیدن به اهداف و معرفی منطقه به لحاظ باستان‌شناسی و تبادل در حوزه‌های بین رشته‌ای بین دو دانشگاه جیرفت و ایتالیا می‌تواند نقش خوبی داشته باشد.

وی ادامه داد: اعضای هیات علمی و دانشجویان می‌توانند از ظرفیت‌های زیرساختی علمی دانشگاهی و ظرفیت‌های علمی بین دانشگاه فعالیت‌های مشترک خوبی را رقم بزنند.
 
 
منبع خبر: ایرنا (خبرنگار: هادی شفیعی)