دانشگاه جیرفت / نمایش محتوا

نمایش محتوا

دومین همایش بین‌المللی و سومین همایش ملی کشاورزی، محیط زیست و امنیت غذایی در تاریخ 15 اسفند 97 در دانشگاه جیرفت برگزار شد.
چهارشنبه، 15 اسفند 1397
معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه جیرفت گفت: دومین همایش بین‌المللی و سومین همایش ملی کشاورزی، محیط زیست و امنیت غذایی با حضور بیش از 400 شرکت کننده داخلی و خارجی از کشورهای ایتالیا، آلمان و چین در دانشگاه جیرفت برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل دانشگاه جیرفت دکتر حمیدرضا علیزاده در افتتاحیه این همایش ضمن گرامیداشت هفته منابع طبیعی و روز درختکاری افزود: امروزه حفظ منابع مهم طبیعی از جمله آب، خاک و هوا و همچنین توجه به امنیت غذایی دو مؤلفه مهم نشان‌دهنده سطح فرهنگی و درک عمیق هر ملت و کشوری است.
وی تصریح کرد: توجه به امنیت غذایی سلامت جامعه امروز را ضمانت می‌کند و توجه و اهمیت دادن به منابع زیستی تضمین‌کننده پیشرفت و توسعه نسل‌های آینده می‌باشد.
دکتر علیزاده خاطرنشان کرد: بدون شک مهم‌ترین رسالت امروز جامعه دانشگاهی، آگاهی دادن و کمک به بهره‌برداری اصولی و علمی از منابع مهم طبیعی است، تا ضمن ارتقای کیفیت تولیدات از جمله در بخش کشاورزی حفاظت از منابع را برای آینده ضمانت کند.
وی با بیان این مطلب که دانشگاه جیرفت به عنوان قطب تولید علم در جنوب استان کرمان بر خود واجب می‌داند ضمن تاکید بر امر پژوهش در راستای توسعه پایدار منطقه و کشور قدم بردارد، بیان کرد که به همین منظور این همایش هر دو سال یک بار برگزار و همه یافته‌های پژوهشگران و دانشمندان این حوزه را گردآوری و در اختیار بخش‌های مختلف، کشاورزی، محیط زیست و سایر بهره‌برداران قرار می‌دهد.
معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه جیرفت افزود: از همه دانشگاه‌ها، سازمان‌ها، ادارات کل، پژوهشگاه‌ها و پژوهشگران که در برگزاری این همایش ما را یاری کردند قدردانی می‌کنم.
در ادامه این همایش دبیر علمی دومین همایش بین‌المللی و سومین همایش ملی کشاورزی، محیط زیست و امنیت غذایی گفت: کار برگزاری این همایش از اسفند سال قبل آغاز و با تعیین اعضای شورای سیاست‌گذاری همایش محورهای این همایش براساس نیاز روز بخش کشاورزی، محیط زیست و امنیت غذایی برنامه‌ریزی شده است.
دکتر مژگان مظهری افزود: مهم‌ترین محورهای همایش، مدیریت بحران آب در کشاورزی و محیط زیست است که در جامعه امروزی اهمیت زیادی دارد. فناوری‌ها و روش‌های نوین در تولید محصولات کشاورزی و حفاظت محیط زیست، کشاورزی و آلودگی‌های زیست محیطی، سلامت غذایی در تولید محصولات زراعی، باغی، دامی و آبزیان، تنوع زیستی و تولید پایدار محصولات کشاورزی از دیگر محورهای همایش می‌باشد.
وی تصریح کرد: ضرورت دارد که تولیدات علمی در این بخش به این سمت حرکت کند و با توجه به تولید محصولات تراریخته در دنیا و چالش این تولیدات در کشور یکی از محورهای همایش با عنوان محصولات تراریخته و چالش‌های زیست محیطی مرتبط است که پژوهشگران می‌توانند به این موضوع بپردازند.
دبیر علمی دومین همایش بین‌المللی و سومین همایش ملی کشاورزی، محیط زیست و امنیت غذایی بیان کرد حدود 350 مقاله علمی به دبیرخانه این همایش رسید که پس از داوری مقالات، تعداد 325 مقاله پذیرفته شد.
وی در پایان تاکید کرد: امیدوارم برگزاری این همایش ملی و بین‌المللی به بهبود کیفیت تولیدات کشاورزی و بهره‌برداری علمی و مدرن از منابع زیستی و حفاظت از این منابع کمک قابل توجهی کند و مهم‌ترین دستاورد آن توجه بیشتر به امنیت غذایی و به حداقل رساندن اتلاف منابع مهم طبیعی به شکل‌های مختلف باشد و مهمترین راهکارها را برای تحقق این نیاز اساسی ارائه نماید، تا بخشی از رسالت علمی خود را انجام داده باشم.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
منبع: روابط عمومی دانشگاه جیرفت