دانشگاه جیرفت / نمایش محتوا

نمایش محتوا

چاپ مقاله دانشمندان‌ دانشگاه جیرفت در مجله Nature
سه‌شنبه، 11 اردیبهشت 1403
مقاله دانشمندان دانشگاه جیرفت در مجله معتبر Nature که یکی از معتبرترین مجلات علمی در جهان است، پذیرش و منتشر شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه جیرفت، این مقاله که با عنوان "بزرگترین دریاچه فوق‌شور خاورمیانه در حال تبدیل شدن به یک فاجعه زیست‌محیطی" (The Middle East’s largest hypersaline lake risks turning into an environmental disaster zone

در آوریل 2024، توسط چهار نویسنده ایرانی که سه تن از آن‌ها اساتید دانشگاه جیرفت یعنی دکتر علیرضا محمدی، دکتر علی آذره و دکتر محمدحسین خانجانی هستند، نگارش و به چاپ رسیده است.

 در این مقاله که در حقیقت یک مکاتبه علمی (Correspondence) محسوب می‌شود، به ارائه گزارشی علمی پیرامون خطر تبدیل شدن دریاچه ارومیه به یک فاجعه زیست‌محیطی در پی خشک شدن و شوری و نمکی که این دریاچه دارد، پرداخته شده است.

 نویسندگان این مقاله دلیل اصلی خشک شدن و کاهش حجم آب در دریاچه فوق‌شور ارومیه را ناشی از فعالیت‌های انسانی یعنی همان سدسازی می‌دانند و تاثیر این اقدام در خشک شدن دریاچه را 80 درصد اعلام می‌کنند. آن‌ها معتقدند راهکارهایی مانند حذف سدها، رهاسازی آب و توقف ساخت و ساز جدید در منطقه می‌تواند به احیای دریاچه ارومیه و حفظ تنوع زیستی ارزشمند آن کمک شایانی کند.

 روابط عمومی دانشگاه این افتخارآفرینی را به نویسندگان این مقاله تبریک می‌گوید و آرزوی بهترین اتفاقات را برای ایشان و سایر محققین دانشگاه در زمینه تحقیقات پیش‌رو دارد.

 

منبع: روابط عمومی دانشگاه جیرفت